КНУТД
Київський національний університет технологій та дизайну

UA EN

ПРОСВІТНИЦЬКО-ПРОФІЛАКТИЧНИЙ ЗАХІД «МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ. ТЕХНІКИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ВІДНОВЛЕННЯ»

29 березня 2024 року Римма КИРИЧЕНКО, керівник центру психологічної підтримки КНУТД, кандидат психологічних наук провела просвітницько-профілактичний захід «Методи підвищення стресостійкості. Техніки психологічного відновлення» для студентів 2 курсу КНУТД факультетiв: мистецтв і моди; мехатроніки та комп’ютерних технологій; дизайну; хімічних та біофармацевтичних технологій; управління та бізнес дизайну; культурних та креативних індустрій; інститутів права та сучасних технологій; інженерії та інформаційних технологій з метою психопрофілактики психічного здоров’я, гармонізація внутрішнього світу учасників освітнього процесу, розвитку самоусвідомлення, саморефлексії та самоаналізу, як необхідних складових психологічного добробуту.

Пріоритетне завданням центу психологічної підтримки в умовах війни є забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу.   Римма Вікторівна, запропонувала учасникам заходу для обговорення надважливі питання з підтримки свого психічного здоров’я під час війни. У цей складний для нашої країни час  воєнного лихоліття ключем до психічного здоров’я є не уникнення стресових ситуацій чи негативних почуттів, бо це неможливо, а вміння  контролювати свій психічний стан та готовність опанувати себе у небезпечних ситуаціях.

Учасники заходу ознайомились із проєктом «Скажи чесно, ти як?», розробленим за підтримки ВООЗ у рамках ініціативи першої леді України Олени Зеленської зі створення Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки. Подивилися відеороліки «Що таке стрес і навіщо він потрібен», «Як себе підтримати – практика вдячності». Основна ідея цього проєкту – формувати культуру піклування  про власне ментальне здоров’я, показати, що говорити про свій внутрішній стан зовсім не соромно, навпаки – це має велике значення у боротьбі зі стресом.

Римма Кириченко розповіла про  критерії психічного здоров’я та чинники, що визначають особисту психологічну стресостійкість людини. Особливу увагу вона приділила практичним методам саморегуляції психоемоційного стану, як інструментам самодопомоги в стресових ситуаціях, які може використовувати будь яка людина, щоб уникнути наслідків важких психологічних випробувань під час воєнних дій.  Основні з них – техніки усвідомленого дихання, нервово-м’язова релаксація та скеровані думки.

Під час заходу було обговорено питання стресу як частини нашого життя, який захищає нас від загроз цього світу тим, що у нас виникає реакція, яка є механізмом виживання, який змушує нас реагувати на загрози. Стрес може бути коротким, ситуативним і позитивним чинником, що мотивує, підвищує продуктивність, але якщо його переживати протягом тривалого періоду часу, він може стати хронічним, що негативно впливає на здоров’я та самопочуття. Тому Римма Вікторівна запропонувала здобувачам освіти вправи, техніки та поради щодо роботи зі стресом. Пані Римма запропонувала прості і ефективні техніки, які допомагають запустити процес саморегуляції за рахунок узгодженої взаємодії нашого  мозку з тілом та емоціями та рівні відчуттів, а саме: техніки «Заземлення», «Відчіпляємося з гачка», «Діємо згідно з власними цінностями», «Квадратне дихання», вправа «Метелик» тощо. Також студенти дізналися про дієву практику подолання стресу: медитатативних прогулянок лісом «Сінрін-йоку».

Нині, під час війни, ці вправи є універсальними, їх можна виконувати для самодопомоги будь-де: вдома чи на  роботі, під час комендантської години чи у бомбосховищі. Для зміцнення нервової системи та забезпечення своєї стресостійкості ці вправи бажано робити щодня. За методикою «Шкала диференціальних емоцій» учасники заходу проаналізували, які емоції переважають у цей момент. Римма Кириченко запропонувала присутнім визначити рівні стресу, морального стану та виснаження за допомогою тесту, який призначений для моніторингу психологічного стану, щоб відстежувати свій стан та вчасно врегульовувати його.

Римма Вікторівна також надала практичні рекомендації щодо першої допомоги у стресових ситуаціях, як зберегти та покращити психічне здоров’я. Ознайомила з ресурсоорієнтованою моделлю стресоподолання «BASIC Ph». Студенти виконали вправу «Сміттєва корзина» для зняття стресу, мали можливість позбутися негативних емоцій. Ознайомила з вправами для психологічного розвантаження: «Коло підтримки», «Лист у майбутнє», «Писемна практика» тощо. Наприкінці заходу учасники виконали вправу «Ви – світло» з метою покращення психологічного стану.

 

Центр психологічної підтримки КНУТД

29.03.2024